Bewezen soepel, ondanks hoge temperaturen en chemische belasting
Roestvrij stalen wiel LIX-SPO 125XK-933089
De klant
... behoort toe aan een internationaal Zweeds bedrijf dat oplossingen biedt voor het 'mobiele leven' op het gebied van klimaat, hygiëne en sanitair, eten en drinken. Het Duitse hoofdkantoor produceert ramen, deuren en rolluiken voor campers en caravans. Ongeveer 450 medewerkers realiseren een omzet van ongeveer 80 miljoen euro op een productiegebied van 20.000 vierkante meter.
De uitdaging
In een nieuw gedefinieerd werkproces worden toekomstige componenten behandeld op trolleys in een vacuüm plasmasysteem. Bij dit type oppervlaktebehandeling wordt een negatieve druk gegenereerd in een vacuümkamer. Een procesgas (bijvoorbeeld O2) wordt toegevoerd met een druk van ongeveer 0,1 mbar. Na voltooiing van de behandeling wordt de kamer geventileerd en het te behandelen materiaal verwijderd. De wielen moeten bestand zijn tegen een temperatuur tot 100 °C en een maximale belasting van 170 kilogram per wiel hebben.
De bestaande trolleys met een wieldiameter van 125 mm moeten in gebruik blijven, maar ‘externe’ negatieve invloeden zoals veroorzaakt door een chemische reactie van de gebruikte smeermiddelen van de bestaande wielen, mogen het delicate proces niet beïnvloeden.
Onze oplossing

Het resultaat
Tests onder extreme omstandigheden toonden optimale prestaties van de wielen met speciale vetsmering in de draaikrans en de kogellagers. Het wiel kan dus worden gebruikt zonder het bewerkingsproces te veranderen. De omschakeling van alle transporttrolleys op de nieuwe wielen LIX-SPO 125K-933089 met speciaal vet wordt nu na elkaar uitgevoerd.
Productvoordelen en technische informatie LIX-SPO 125K-933089
- Roestvrijstalen behuizing zonder afdichting van de draaikrans biedt bescherming tegen corrosie en is geschikt voor gebruik bij temperaturen tot 100 °C
- Speciaal hittebestendig speciaal vet met geoptimaliseerde eigenschappen, aangepast aan de toepassing van vacuümcoating
- Goede prestaties van het SPO-wiel in warmte
- Lage rol- en zwenkweerstand