Safety first - Veiliger werken met wielen van Blickle
Interview in vaktijdschrift ‘we innovate’ - Rolf Hölle, Manager ontwikkeling en constructie bij Blickle
Hoe belangrijk is Engineering bij Blickle?
Als ontwerpers spelen we een sleutelrol in het productcreatieproces. Wij zijn niet alleen verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling, maar dragen ook de kostenverantwoordelijkheid voor de economische vervaardiging van de producten. Onze hoofdtaken omvatten enerzijds het ontwikkelen en bouwen van nieuwe producten en anderzijds het optimaliseren van bestaande producten.
“Elke bedrijfstak heeft zijn eigen kenmerken en eisen. In de intralogistiek ligt de focus steeds meer op ergonomie en betrouwbaarheid.”
Op onze engineeringsafdeling werken in totaal zo'n 50 medewerkers, die afhankelijk van het vakgebied zijn onderverdeeld in zeven specialismen. In elk specialisme is er ook het bijbehorende uitrustingsontwerp voor het product. Op het gebied van klassieke wielenbouw vertrouwen wij bij Blickle zeer sterk op onze interne knowhow. Anderzijds doen we op het gebied van nieuwe technologieën ook een beroep op externe instituten en aanbieders die ons met hun expertise bij de ontwikkeling ondersteunen.
Wat zijn de speciale vereisten voor de wielen die in de intralogistiek worden gebruikt?
Elke bedrijfstak heeft zijn eigen kenmerken en eisen. In de intralogistiek ligt de focus steeds meer op ergonomie. Tegelijkertijd is er vaak een combinatie van handmatige bediening van de logistieke eenheden en bewegingen over langere afstanden, wat hoge dynamische eisen met zich meebrengt. Het is onze taak om beide te combineren en de bediening voor de operator zo ergonomisch mogelijk te maken. Uiteraard zijn er andere uitdagingen in deze branche, zoals lage bouwhoogtes bij hoge snelheden en draagvermogens. Bovendien moeten de wielen en zwenkwielen uiterst betrouwbaar zijn. In de intralogistiek worden de transport units vaak in drieploegendienst ingezet. Onder deze omstandigheden moeten de wielen vijf tot zeven jaar onderhoudsvrij functioneren.
Wat onderscheidt Blickle in het bijzonder op het gebied van veiligheid? Hoe garandeert u de betrouwbaarheid en veiligheid van Blickle-producten vanaf de ontwerpfase?
De standaardvereiste voor veiligheid vloeit voort uit de normen voor wielen, waarbij Blickle ook actief betrokken is in de verantwoordelijke normencommissies. Over het algemeen komt het steeds vaker voor dat wij een product niet alleen aanbieden, maar dat onze klanten willen dat het gezamenlijk wordt ontwikkeld. Hier dragen wij onze competenties uit de vakgebieden bij en nemen we onze verantwoordelijkheid. Om het thema veiligheid vanaf het begin centraal te stellen, betrekken engineers van voertuigen ons in een vroeg stadium bij hun ontwikkelingsproces. Wij zijn niet alleen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de wielen, maar ook voor het gehele onderstel. Hier worden we beschouwd als zeer competent en betrouwbaar, omdat we een breed scala aan ervaring hebben. Dankzij deze ervaring zijn we in staat om de afzonderlijke componenten van een chassis zo te ontwerpen dat het veilig werkt in de uiteindelijke toepassing. Omdat we precies alle onderlinge verbanden in productontwikkeling en productie in de bouw kennen, kunnen we het veiligheidsvraagstuk actief beleven en beheersen.
Wat is het verschil in de constructie van speciale oplossingen ten opzichte van serieproducten?
We krijgen bijna 1.500 ontwikkelopdrachten per jaar, variërend van kleine aanpassingen tot volledig nieuwe ontwikkelingen. In tegenstelling tot in-house ontwikkeling zijn speciale oplossingen klantgericht, d.w.z. de klant formuleert de gewenste toepassing in de vorm van een specificatieblad. Op basis hiervan ontwerpen we een oplossing voor de klant. Dit wordt door de klant gecontroleerd en vaak direct getest met samples. Over het algemeen maakt Blickle deel uit van de ontwikkelingsketen van de klant. Serieproducten daarentegen zijn gebaseerd op de eisen van verschillende marktsegmenten. Op basis hiervan wordt samen met ons productmanagement een nieuw product ontworpen en vervolgens wordt het ontwerp gedefinieerd. Dat wordt samen met een externe ontwerper gedaan, met name op het gebied van design en kunststofwielen. Het hieruit ontstane prototype wordt vervolgens in een releaseproces verder geoptimaliseerd door productmanagement, verkoop en management en uiteindelijk vrijgegeven.
Hoe ziet de ontwerpafdeling er in de toekomst uit?
Waar zal de focus komen te liggen vergeleken met vandaag?
Er is al enkele jaren een groeiende trend in de simulatie te
merken. De klassieke benadering van het construeren en
bouwen van modellen, de wijziging ervan en hun uiteindelijke
vrijgave, is zeer tijdrovend en duur. Simulaties worden
niet alleen gebruikt bij de sterkteberekening, maar ook bij
ontwerpkwesties, aangezien veel optische uitdagingen snel
en betrouwbaar kunnen worden weergegeven met 3D-printers.
Door de combinatie met simulaties van de fabricageprocessen
kunnen we het gedrag van producten relatief
betrouwbaar voorspellen en berekenen. Dit stelt ons in
staat om het ontwikkelingsproces als geheel te versnellen
en klantwensen nauwkeurig te implementeren. Het wordt
steeds duidelijker dat de eisen aan de prestaties van de
producten steeds hoger worden.
“Dankzij onze ervaring zijn we in staat om de afzonderlijke componenten van een chassis zo te ontwerpen dat het veilig werkt in de uiteindelijke toepassing. Omdat we precies alle onderlinge verbanden in productontwikkeling en productie in de bouw kennen, kunnen we het veiligheidsvraagstuk actief beleven en beheersen.”
Op het gebied van bijvoorbeeld heftrucks zijn er steeds krachtigere aandrijvingen. Dit resulteert in hogere eisen aan onze wielen op het gebied van snelheid, tractie en veerkracht. Daarnaast komt het onderwerp ergonomie naar voren en neemt de vraag naar wielen met geoptimaliseerde rolweerstand toe. Een andere trend zijn intelligente aandrijfoplossingen. Elektrische aandrijvingen moeten ondersteuning bieden waar menselijke kracht niet langer voldoende is.
Wat was uw spannendste uitdaging?
Ik ben steeds opnieuw gefascineerd door de veelvoud van
de toepassingsgebieden. Wij zijn vertegenwoordigd in sectoren
waar men op het eerste gezicht niet zou denken aan
Blickle. Van broedfaciliteiten in een laboratoriumachtige
omgeving en de hoogste eisen aan de netheid en zuiverheid
van de faciliteiten tot onderstellen voor melksystemen tot
opslagrobots die de hoogste prestaties vereisen. Uiteraard
herinneren we ons de simulatie en implementatie van een
chassis met een laadvermogen van enkele honderden tonnen
voor de windenergie-industrie.