Uitdagingen en kansen

Drie vragen aan Manuel Kraibühler, de nieuwe CSO van Blickle

Heer Kraibühler, als Chief Sales Officer (CSO) bent u sinds begin 2024 de algemene verkoopdirecteur van Blickle. Wat zijn precies uw taken?

Manuel Kraibühler: Als CSO ben ik verantwoordelijk voor alle wereldwijde verkoopactiviteiten bij Blickle. Dit omvat de leiding over ongeveer 300 verkoopmedewerkers in Rosenfeld en in onze meer dan 20 buitenlandse dochterondernemingen op vijf continenten. Mijn belangrijkste taak is, samen met het management, het ontwikkelen en implementeren van de wereldwijde verkoopstrategie en de bijbehorende marketingmaatregelen. Wij stellen verkoop- en marketingdoelstellingen, identificeren nieuwe marktkansen en coördineren wereldwijde activiteiten om verdere groei te genereren.

Er zijn momenteel een aantal wereldwijde uitdagingen in een constant veranderende economische omgeving. Hoe wordt Blickle hierdoor beïnvloed?

Manuel Kraibühler: We hebben inderdaad ook te maken met onzekerheden zoals handelsconflicten en politieke spanningen die onze activiteiten kunnen beïnvloeden. Om hiervan onafhankelijk te zijn, vertrouwen we op flexibiliteit en aanpassingsvermogen. Drie strategische benaderingen zijn bijzonder belangrijk voor ons: geografische- als ook productdiversiteit en investeringen in technologie en innovatie. Geografische diversiteit stelt ons in staat om onze aanwezigheid te spreiden over vele markten om het risico van afhankelijkheid van één markt of regio te minimaliseren. Dit bereiken we door nieuwe markten aan te boren, zoals Japan of Colombia. Daarnaast hebben we een zeer breed productportfolio dat wordt gebruikt in een groot aantal industrieën - van intralogistiek en transportbandtechnologie tot machinebouw. Deze diversiteit op productniveau zorgt ervoor dat we minder gevoelig zijn voor schommelingen in individuele sectoren. Tegelijkertijd blijven we fors investeren in technologie en innovatie, met name in digitalisering en automatisering in de productieomgeving en in verkoopprocessen.

Manuel KraibühlerBlickle is al wereldwijd marktleider. Maar waar ziet u de komende jaren nog potentie voor groei en innovatie?

Manuel Kraibühler: Het is waar dat we al een leidende positie op de wereldmarkt hebben, maar dat betekent absoluut niet dat we op onze lauweren rusten. Integendeel, we zien dit als motivatie om onszelf elke dag opnieuw te bewijzen aan onze klanten. Ik zie zelfs enorme mogelijkheden in de komende jaren. Onze grootste uitdaging en tegelijkertijd ook een kans is om de transformatie van een Europees naar een wereldwijd bedrijf te voltooien. Ik zie vooral groeipotentieel in Noord-Amerika en Azië, naast de uitbreiding van de Europese markten. Deze markten zijn van cruciaal belang voor onze toekomstige gebiedsuitbreiding en we zijn van plan om onze aanwezigheid in deze regio's aanzienlijk te vergroten met producten “Made in Germany”. Een ander belangrijk aspect van onze toekomstige koers is de voortschrijdende digitalisering. Het gebruik van kunstmatige intelligentie speelt hierbij een belangrijke rol. Dit heeft echter geen invloed op het persoonlijke contact met onze klanten, dat voor ons als familiebedrijf een prioriteit blijft. Dankzij ons wereldwijde verkoopnetwerk bieden wij onze klanten overal een contactpersoon die deskundige ondersteuning kan bieden bij de keuze van het juiste wiel.

Hartelijk dank voor het interview, heer Kraibühler, en veel succes in uw rol als CSO!