Moeiteloos duwen en trekken

De toepassing van geoptimaliseerde wielen vergemakkelijkt de werkzaamheden die het lichaam belasten

Duwen en trekken behoren, naast opheffen, vasthouden, dragen en neerzetten tot de meest frequente bewegingen die mensen moeten uitvoeren om lasten met de hand te bewegen. Vooral in de productie en de logistiek zijn deze lichamelijk belastende activiteiten onderdeel van de dag, wat een aanzienlijke belasting voor de medewerkers betekent. Naar gelang het gewicht van de te transporteren goederen, vergt het duwen en trekken een enorme krachtinspanning, waardoor op lange termijn spieren, pezen, gewrichtsbanden en gewrichten overbelast kunnen raken. Daaronder lijden dan de wervelkolom, de knieën, de heupgewrichten en de ledematen: handen, armen, schouders.

Om het risico op aandoeningen en verwondingen te beperken, hebben veel landen reeds richtlijnen over de maximale belasting van handmatige transportactiviteiten opgesteld Experts raden aan om bij aanhoudende activiteiten de grens van 15 procent van de maximale spierkracht niet te overschrijden. Het probleem: Die grens verschilt sterk van persoon tot persoon. Bovendien is het moeilijk om de krachten die in de praktijk optreden bij duwen en trekken in te schatten. Het is vrijwel onmogelijk om exacte grenswaarden te definiëren waarnaar werkgevers en personeel zich kunnen richten.

Jaarlijks zijn er 130 miljoen ziektedagen ten gevolge van spier- en botaandoeningen

Het is ook belangrijk om terugkerende bewegingen op het werk zo ergonomisch mogelijk te realiseren. Dat blijkt ook uit de statistieken bij afwezigheid door ziekte: Het jaarlijkse gezondheidsverslag van de vereniging van bedrijfsziekenfondsen wijst herhaaldelijk op spier- en botaandoeningen als hoofdoorzaak van arbeidsongeschiktheid. Volgens het Duitse Bondsbureau voor gezondheid op het werk (Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin) leidde dit in 2016 tot bijna 130 miljoen dagen afwezigheid door ziekte. Dat betekent dat de ziekten van het spier- en botstelsel en de bindweefsels een verlies aan inkomsten van ongeveer 25 miljard euro hebben veroorzaakt – dat is 0,8 procent van het bruto binnenlands inkomen van Duitsland. Betere arbeidsomstandigheden creëren biedt voor de ondernemingen dus ook een grote economische stimulans.

Oorzaak van deze alarmerende cijfers is onder andere de demografische ontwikkeling. In veel landen wordt de bevolking steeds ouder, en daarmee stijgt ook de duur van het arbeidsleven. Oudere werknemers hebben in het algemeen een grotere kans op gezondheidsproblemen, zoals rug- en gewrichtspijn. Ook worden werknemers in de productie, de logistiek en de bouw vaker getroffen, aangezien in die beroepen activiteiten zoals duwen en trekken zeer frequent voorkomen en de lichamelijke belasting dus groot is.

De weerstand verhoogt de vereiste krachtinspanning

Eigenlijk betekent het duwen en trekken van lasten een vergemakkelijking van de arbeid: Als iets te zwaar is om vast te houden of te dragen, worden in vele gevallen wagens en transporthulpmiddelen met wielen, uitgevoerd, om de vereiste krachtinspanning te verminderen. Om deze te bewegen kan echter ook een aanzienlijke inspanning vergen. Dit is te wijten aan de verschillende weerstanden die optreden bij het in beweging brengen, bij het rollen, bij richtingsveranderingen en bij het overschrijden van hindernissen. Die weerstanden hangen af van talrijke factoren: van de ondergrond, het gewicht van de te bewegen last, van de lagering, van de wielmontage, maar in grote mate ook van de aard van de wielen.

De aanloop- en de rolweerstand treedt op bij iedere trek- en schuifbeweging. Om een wiel uit stilstand in beweging te brengen, is altijd een kracht vereist, alsook is een kracht vereist is om het in een beweging te houden. Door het voortdurende in- en uitveren van het loopvlak tijdens het rollen treden energieverliezen op wegens de inwendige wrijving van het loopvlakmateriaal. In de praktijk uit dit zich door een rolweerstand. De rolweerstand kan worden verminderd door de wieldiameter te vergroten, maar ook door de keuze van een optimaal loopvlak: Hier zijn enorme verschillen qua geometrie, hardheid en elasticiteit.

Voor iedere verandering van richting is een bijkomende kracht nodig

Bij gebruik van zwenkwielen worden bovendien vele trek- en duwbewegingen bemoeilijkt door de zwenkweerstand. Deze is verantwoordelijk voor de krachtinspanning die nodig is om een zwenkwiel bij een richtingsverandering in de gewenste stand te brengen. De zwenkweerstand hangt, behalve van de reeds genoemde factoren, af van de uitlading van de zwenkwielbehuizing, d.w.z. van de horizontale afstand tussen de as van de draaikrans en de wielas. Ook hier biedt Blickle speciale zwenkwielen met behuizingen, waarvan de uitlading geoptimaliseerd is voor de kleinst mogelijke zwenkweerstand.

Loopvlakken van polyurethaan bieden duidelijke voordelen

Voor vele producten mikken we op het door ons ontwikkelde polyurethaan loopvlak Blickle Extrathane®, Blickle Softhane®, Blickle Besthane® en Blickle Besthane® Soft. Die materialen combineren uitstekende roleigenschappen met een hoge elasticiteit. Daarmee bieden ze met hun lage aanloop- en rolweerstand de ideale oplossing voor vrijwel iedere toepassing.

Een voorbeeld hiervan is onze nieuwe wielserie ALB. Deze is speciaal ontwikkeld voor veeleisende toepassingen in de intralogistiek en heeft een hoogwaardig loopvlak met geoptimaliseerde geometrie. Het loopvlak bestaat uit het reactiegegoten polyurethaanelastomeer Blickle Besthane, een bijzonder hoge terugstel-elasticiteit en bovendien een speciale, lichte bolling naar buiten toe. Daardoor verkleint het draagoppervlak en het in- en uitveren bij het rollen, waardoor de rolweerstand tot 40 procent lager ligt dan bij andere polyurethaanwielen. Wagens en transporthulpmiddelen die met de ALB-serie uitgerust zijn, zijn daarom gemakkelijker te trekken en te duwen . Dankzij zijn hardheid van 92° Shore A biedt het loopvlak van Blickle desondanks toch een zeer goede dynamische belastbaarheid – dat betekent dat de wielen ook geschikt zijn voor hoge snelheden.

Groot productiebereik en strenge tests

In ons eigen proeflaboratorium beschikken we over een speciaal station om de aanloop-, rol- en zwenkweerstand te bepalen. Ook voor het overschrijden van drempels worden tests uitgevoerd, die verder gaan dan de norm. Op die manier wordt gegarandeerd dat onze wielen ook werkelijk voldoen aan de gewenste eisen.

De keuze van geschikte wielen zorgt er bij iedere toepassing voor dat het dagelijkse duwen en trekken enorm wordt verlicht en het gezondheidsrisico aanzienlijk wordt vermindert.