Achter de schermen

Het Blickle team van deskundigen over de trends in de transporttechniek

De eisen die aan wielen gesteld worden zijn vaak zeer complex en veelzijdig. Daarom is er niet één gestandaardiseerde oplossing, maar worden de wielen afgestemd op de toepassing en de eisen van de klant. Om het best mogelijke resultaat voor onze klanten te bereiken, zorgen we voor een nauwe samenwerking tussen de verschillende afdelingen van productmanagement, verkoop en ontwerp tot productie. De Blickle-experts Michael Haug (Productmanager transporttechniek), David Vogelmann (Sales manager), Thomas Zimmer (Hoofd van Heavy Duty Wheel Design), Dr. Yannic Gross (Teamleider polyurethaanontwikkeling) en Marc Braschler (Productiemanager polyurethaan) vertellen in het interview meer over hun dagelijkse werkzaamheden.

Welke actuele trends ziet u op het gebied van transporttechniek en hoe speelt u daar op in?

Michael Haug: Transporttechniek is in alle facetten in het dagelijks leven van toepassing en de toepassingsgebieden nemen voortdurend toe dankzij de groeiende automatisering. Over het algemeen is dit segment de afgelopen jaren aanzienlijk in snelheid gegroeid. Een snellere materiaalstroom en een hoge doorvoer worden vereist. Het is daarom van groot belang systeemstoringen te voorkomen en de onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden. Onze duurzame en onderhoudsvriendelijke wielen garanderen een lange levensduur en voldoen daarom zeer goed aan deze eisen. Een andere trend is het groeiende belang van energie-efficiëntie en het behoud van hulpbronnen. Door te kiezen voor de optimale hardheid van het loopvlak en voor een lage aanloop-en rolweerstand, leveren Blickle-wielen een positieve bijdrage aan de energie-efficiëntie.

Wat maakt Blickle tot een specialist in transporttechniek?

Thomas Zimmer: Onze verscheidenheid aan materialen is hier duidelijk een belangrijke factor. Ligt de nadruk bijvoorbeeld op de soepelheid en geluidsdemping, dan wordt er een zachter materiaal gekozen voor het loopvlak. Anderzijds worden hardere materialen gebruikt als de geleidingsnauwkeurigheid het meest belangrijk is. Ons brede portfolio van verschillende materialen biedt tal van mogelijkheden voor onze klanten.

Dr. Yannic Gross: Dit gaat zelfs zo ver dat we de eigenschappen van de polyurethaan wielen kunnen afstemmen op de wensen van de klant. Op deze manier gebruiken we chemie om precies de gewenste oppervlakte-eigenschappen voor de betreffende toepassing te bereiken. Bijzonder belangrijk is de goede en langdurige samenwerking met onze leveranciers. Alleen door een grote expertise en kennis van het materiaal, de chemie en de processen bereiken we de beste eigenschappen van het polyurethaan. Onze jarenlange ervaring speelt hierbij een belangrijke rol.

Thomas Zimmer: Een ander concurrentievoordeel is ons nauwe contact met de klant. In de engineeringsfase worden de technische eisen en wensen uitvoerig bekeken en afhankelijk van de complexiteit wordt direct een expert van de designafdeling van Blickle geraadpleegd. Hierdoor vinden we altijd de optimale oplossing voor elke klanttoepassing, ofwel in ons uitgebreide standaardgamma, ofwel door flexibele en op maat gemaakte aanpassingen.

Hoe belangrijk is transporttechniek voor Blickle?

David Vogelmann: De transporttechniek is zeer belangrijk voor Blickle. In deze sector worden vooral de Blickle geleidingswielen in vele varianten gebruikt. De toepassingen zijn divers en variëren van sorteerinstallaties, transportbanden en hangtransportbanen tot bedieningsapparaten voor stellingen. Naast onze standaard wielen zijn er ook uitvoeringen en speciale oplossingen die vooral door OEM’s gevraagd worden. Wij bieden ondersteuning van bij de ontwikkelingsfase, wat onze klanten erg op prijs stellen. In de transporttechniek worden over het algemeen zeer hoge eisen gesteld aan wielen. Dat speelt in ons voordeel, omdat Blickle sterk uitblinkt in innovatie en kwaliteitsmanagement.

Hoe gaat u te werk om de beste oplossing voor uw klanten te vinden?Blickle Expertenteam

David Vogelmann: Het is onze strategie om samen met onze klanten een concept te ontwikkelen dat de beste oplossing biedt. Daarom zijn de eisen van de klant het uitgangspunt voor elke speciale oplossing. Op basis hiervan wordt een eerste voorstel uitgewerkt en worden de voor- en nadelen met de klant besproken. Ook voor technisch veeleisende oplossingen staan de verantwoordelijke Blickle-ingenieurs van de R&D afdeling ter beschikking.

Thomas Zimmer: In deze stap worden de eisen van de klant uitvoerig geanalyseerd: Hoe ziet het systeem er bij de klant uit? Welke wielen worden er voorzien? Wat is de belasting van de wielen? Dit stelt ons in staat om de keuze van geschikte materialen te beperken en nauwkeuriger te bepalen. Hoe eerder we betrokken zijn bij het ontwikkelingsproces van de klant, hoe groter de kans dat wielen uit het standaard assortiment gebruikt kunnen worden. Als dit niet mogelijk is, dan kunnen we aan de hand van een standaard wiel een speciale oplossing ontwikkelen, bijvoorbeeld door de wielgeometrie, lagers, profieldikte of het materiaal aan te passen. Als de eisen duidelijk zijn, wordt het ontwerp opgesteld en wordt er een berekening gemaakt. Vervolgens wordt het ontwerp getoetst op haalbaarheid aan de hand van berekeningen van het draagvermogen en de levensduur van de lagers.

David Vogelmann: Nadat het product is bepaald, maken we desgewenst prototypes en simuleren we de werkelijke bedrijfsomstandigheden op onze testsystemen. Afhankelijk van het project van de klant kunnen ook testwielen voor duurtesten ter beschikking worden gesteld. Over het algemeen is het belangrijk dat alle betrokkenen, zoals de klant, de sales afdeling en de ontwerpafdeling op één lijn zitten en samen overleggen.

Marc Braschler: Vanuit productieoogpunt bepalen de specificaties van de ontwerpafdeling hoe de beste oplossing op gebied van kosten en efficiëntie productietechnisch voor de klant kan worden gerealiseerd. Daarbij worden verschillende scenario's onderzocht en vervolgens wordt de technisch en economisch optimale productiemethode gekozen - ofwel een sterk geautomatiseerde productie aan de lopende band of een handmatig proces op speciale gietsystemen. Dit hangt ook in grote mate af van het aantal stuks en de batchgroottes. Deze bepalen ook het type en aantal mallen dat nodig is.

Wat zijn de speciale vereisten voor de wielen die in de transporttechniek worden gebruikt?

David Vogelmann:In het algemeen gaat het bij transporttechniek om een hoge dynamische belastbaarheid bij hoge snelheden, die soms echt uitzonderlijk zijn. Vaak moet een onderhoudsvriendelijke en continue werking gegarandeerd worden, waarbij alleen wielen met duurzame eigenschappen kunnen worden gebruikt. Bij het kiezen van het juiste wiel moet ook rekening worden gehouden met factoren als rolweerstand, remkrachten, verandering van richting en de daaruit voortvloeiende hitteontwikkeling.

Michael Haug:De eisen variëren sterk afhankelijk van het toepassingsgebied. Als de wielen hoofdzakelijk buiten gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld bij kranen in zeehavens of containerliften, is een bijzondere bestendigheid tegen hitte, koude, hydrolyse en corrosie vereist. In de automobielindustrie daarentegen moeten de wielen geschikt zijn voor de hoogste belastingen en een lange levensduur garanderen. Tegelijkertijd is het belangrijk om de hoogst mogelijke tractie van de wielen te bereiken met weinig slijtage. Tot slot is een hoge snelheid van belang bij toepassingen in magazijnen in combinatie met een goede geleidbaarheid en energie-efficiëntie van de wielen.

In de transporttechniek zijn vaak slechts kleine inbouwruimtes beschikbaar. Welke invloed heeft dat op uw werk in de constructie?

Thomas Zimmer: Dit is echt één van de grootste uitdagingen. Een kleine inbouwruimte betekent dat er geen grote lagers kunnen worden gebruikt en er slechts weinig materiaal beschikbaar is om het gewicht te dragen. >>>> Dit beperkt ons in principe in de levensduur van onze wielontwerpen. De oplossing is om materialen van hogere kwaliteit te gebruiken. In de polyurethaansector vertrouwen we op ons hoogwaardige materiaal Blickle Besthane, waarmee we een hoog draagvermogen en de beste dynamische eigenschappen bereiken. Ook voor bijvoorbeeld harde kunststof of thermoplastisch polyurethaan, beschikken wij over hoogwaardige materialen.

Welke doelen streeft u na voor de toekomst van het Blickle-productassortiment?

Michael Haug: Wij willen onze klanten ook in de toekomst individuele oplossingen blijven bieden en samen met hen het optimale product voor het gewenste toepassingsgebied ontwikkelen. Om hiervoor de juiste voorwaarden te creëren, zullen we ons uitgebreide assortiment en het modulaire systeem blijven uitbreiden. Het is ons doel om in de toekomst nog dichter bij onze klanten en hun behoeften te staan. Daarom hebben we vorig jaar voor elk marktsegment een expert in productmanagement in dienst genomen. Deze expert is specifiek gefocust op zijn vakgebied en kent daardoor de klant- en marktwensen tot in de puntjes.

Dr. Yannic Gross: Momenteel werken we aan een nieuw premium polyurethaan. Dit hoogwaardige materiaal zal nog beter belastbaar zijn en geschikt voor zeer hoge snelheden. Wat de polyurethaan loopvlakken betreft, hebben we ons tot doel gesteld een nog lagere rolweerstand te bereiken. De ontwikkeling en optimalisatie van onze polyurethaan-materialen gebeurt altijd in nauw overleg met onze afdelingen R&D, productie en onze leveranciers. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat de in het laboratorium ontwikkelde materialen ook in de praktijk werken.

Hoe bewaakt u de hoge kwaliteitsstandaard binnen het productieproces?

Marc Braschler: De productie van polyurethaan is een uiterst complex proces waarbij veel parameters in acht moeten worden genomen om te komen tot een product van constant hoge kwaliteit. Tijdens de goederencontrole van de chemische basisproducten controleren wij continu of aan onze kwaliteitseisen wordt voldaan. Onze productiefaciliteiten documenteren het volledige productieproces. Storingen kunnen zo herkend en verholpen worden. De hoogwaardige gietinstallaties zorgen ervoor dat de strenge voorschriften worden nageleefd en dat de hoogte- en zijwaartse slag gering blijven. In elke productiebatch worden testwielen gegoten en kunnen de materiaaleigenschappen gecontroleerd worden met behulp van speciale test- en meetapparatuur. Verdere tests zoals trek- en scheurtests of looptests worden uitgevoerd op de afgewerkte wielen. Daarnaast hebben we een speciale testprocedure ontwikkeld om de grip van het loopvlak 100% te testen. Mijn team en ik zijn trots dat ons kwaliteitsmanagement zeer goed functioneert en dat we veel positieve feedback krijgen van onze klanten.

Dr. Yannic Gross:In ons nieuwe polyurethaan expertisecentrum beschikken we over een laboratorium en een technisch centrum met de modernste apparatuur. Hier kunnen we onafhankelijk van het fabricageproces nieuwe polyurethaan-oplossingen ontwikkelen en materiaaltesten uitvoeren zonder het productieproces te verstoren. Voor de uitgebreide testen is voldoende doorlooptijd nodig om betrouwbare en reproduceerbare resultaten te behalen. De bestaande analysemethoden worden voortdurend verder ontwikkeld om een nog hogere meetnauwkeurigheid te bereiken. De taken van het laboratorium omvatten ook het onderzoeken van de gebruikte grondstoffen en het chemisch analyseren van de afgewerkte polyurethaanmaterialen.

Wat was tot nu toe een van de meest interessante uitdagingen op het gebied van transporttechniek?

David Vogelmann: Een van de meest boeiende uitdagingen tot nu toe is een toepassing in een geautomatiseerd opslag- en bestelsysteem. De goederen worden hier opgehaald door autonome robots, elk uitgerust met acht wielen. Over het algemeen waren de eisen voor tractie, kwaliteit en antistatische eigenschappen van de geleidingswielen hier zeer hoog. Met onze Besthane-geleidingswielen bereikten we ondanks zeer hoge snelheden en acceleratiewaarden maximale precisie op het railsysteem. Samen met de klant hebben we een optimale oplossing gevonden en hebben we hen kunnen overtuigen met onze innovatiekracht en vakkennis op het gebied van polyurethaan.

 

„Met ons nieuwe productiegebouw voor polyurethaan van ongeveer 24.000 vierkante meter vergroten we onze productiecapaciteit met meer dan 100 procent. Het productiegebouw is rechtstreeks verbonden met het logistieke centrum, wat bijdraagt aan het efficiënte verloop van het productieproces. Ons nieuwe polyurethaan-expertisecentrum beschikt over een laboratorium met de meest moderne technologie. Blickle is dan ook zeer goed uitgerust om de wereldwijd stijgende vraag naar polyurethaan wielen op te vangen. Met deze uitgebreide investering bevestigen we ook onze plaats in Duitsland en bepalen we onze koers voor de toekomst.“