Bevestigingsmogelijkheden

Bevestigingsplaat. Boutgat. Pen. Draadstift.

Bevestigingselement plaat
Bevestigingselement boutgat
Bevestigingselement staal insteekpen
Bevestigingselement draadstift
Bevestigingselement insteekstift
Bevestigingselement kunststofwielhouder
Bevestigingselement expander metaal
Bevestigingselement expander kunststof

Plaat (bevestigingsplaat)

Boutgat

Stalen pen

Draadstift
(toevoeging artikelnummer: -GS...)

Insteekstift
(toevoeging artikelnummer: -ES)

Kunststof inslagdop voor buizen (artikelnr.: RHR...)

Expander van metaal
(toevoeging artikelnummer: -E...)

Expander van kunststof
(toevoeging artikelnummer: -ER.../-EV...)

De bevestiging van het wiel gebeurt met schroeven en moeren tegen een effen oppervlak. De boutgatafstanden zijn genormeerd. Platenbevestigingen zijn zowel voor zwenk- als bokwielen verkrijgbaar en worden gebruikt bij apparaten-, transportwielen- en zwaarlastwielen.
Voor wielen met richtingvastzetters moet de plaat met de korte zijde in de looprichting wijzen.

Let bij de keuze van de plaatbevestiging op de volgende afmetingen:

  • plaatafmeting (buitenafmeting)
  • boutgatafstanden
  • boutgat-Ø
  •  

De bevestiging van het wiel gebeurt met een verbindingselement (bijv. een bout) door de middenas van de draaikrans. Bij hefwielen (serie HRIG) is het boutgat uitgevoerd met een binnendraad en het verbindingselement wordt vanaf de apparaatzijde in de centrale bout van de zwenkbehuizing vastgeschroefd.

De opgegeven draagvermogens worden alleen bereikt als de bevestigingsplaat van het zwenkwiel met de volledige diameter samenvalt.

Deze bevestigingswijze biedt geen vormvaste borging tegen verdraaien en reduceert zodoende de belastbaarheid van een draaikransrem.

De montage van het wiel via een boutgat is voordelig, aangezien slechts één bout (in het ideale geval conform DIN 912) vereist is. Deze bevestigingswijze worden voornamelijk bij apparaatwielen en transportwielen gebruikt.

Wanneer u de bevestiging met een boutgat selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in acht worden genomen:

  • plaat-Ø (buitenafmeting) (D)
  • boutgat-Ø (d)
  •  

De bevestiging van het wiel gebeurt middens een stalen pen, die wordt ingebracht en vastgezet in een buis of in een overeenkomstig gat. De pen is stevig verbonden met het wiel en moet worden geklemd of vastgezet door een bout (borggat) tegen verdraaien of uitvallen. Voor wielen met richtingvastzetter moet het borggat dwars naar de looprichting worden gericht.

De opgegeven draagvermogens worden alleen bereikt als de bevestigingsplaat van het zwenkwiel met de volledige diameter samenvalt.

Penbevestigingen worden voornamelijk bij apparaat-, kunststof- en wielen van transportsystemen gebruikt.

Voor roestvrijstalen wielen is een roestvrijstalen insteekpen beschikbaar.

Wanneer u de bevestiging met een pen selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in acht worden genomen:

  • pen-Ø (P)
  • lengte pen (Q)
  • eventuele positie van het borggat (H)
  • eventuele diameter van het borggat (d)

De bevestiging van het wiel gebeurt via een draadstift, die via een binnendraad of een cilindrisch gat met moer aan het transportsysteem wordt geschroefd.

Draadstiftbevestigingen worden voornamelijk bij apparaatwielen gebruikt.

Voor roestvaste kunststof zwenkwielen is een roestvaste stalen draadstift (-GSX...) leverbaar

Wanneer u de bevestiging met een draadstift selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in acht worden genomen:

  • draadstift-Ø (schroef M10 of M12) (P)
  • lengte draadstift (dwarsbevestiging over het wiel) (Q)

 

De bevestiging van het wiel gebeurt middels een insteekstift, die wordt ingebracht en vastgezet in een kunststof inslagdop in een buis of in een overeenkomstig gat. De stift is vast verbonden met het wiel. Een veerring beschermt het zwenkwiel tegen het uitvallen.

Deze bevestigingswijze biedt geen borging tegen verdraaien, zodat een draaikransrem zonder werking blijft.

Met een insteekstift is een snelle voordelige montage aan het apparaat mogelijk. Insteekbevestigingen worden voornamelijk bij apparaatwielen gebruikt.

Wanneer u de bevestiging met een insteekstift selecteert, moeten de bovenstaande afmetingen in acht worden genomen:

  • stift-Ø (P)
  • stiftlengte (Q)

 

Een kunststof inslagdop is een adapter om de binnendiameter van de buis op de diameter van de insteekstift te verkleinen. De kunststof inslagdop wordt in de voorziene uitsparing van het apparaat (buis) gedrukt of ingeslagen. Vervolgens wordt een zwenkwiel met insteekstift in de kunststof inslagdop gestoken.

Let op de volgende afmetingen bij de keuze van een kunststof inslagdop:

  • binnenzijde buis-Ø (P)
  • stift-Ø (d)
  • inbouwlengte (Q)
  • kraaghoogte (B)

 

De bevestiging van het wiel gebeurt met een expander van metaal die in een gat, een koker of in een buis wordt gestopt. Door het indraaien van de bout worden de spanners gestrekt en tegen de binnenwand van de buis gedrukt.
Het aandraaimoment mag max. 50 Nm bedragen. Bij een buis met een dunne wand met kleine belasting kan het aandraaimoment verlaagd worden tot 16 Nm. Door een zeskant aan de onderzijde van de expander wordt het verdraaien tegenover het wiel verhinderd en is het zelfstandig losraken onmogelijk gemaakt.
Expanderbevestigingen van metaal worden voornamelijk gebruikt bij apparaten- en kunststofwielen.

Bij de keuze van een expanderbevestiging moet u op het volgende letten:

  • binnenafmeting buis (P)
  • buisvorm (buis of kokerbuis)
  • inbouwlengte (Q)
  • kraaghoogte (B)

 

De bevestiging van het wiel gebeurt met een expander van kunststof die in een gat, een koker of in een buis wordt gestopt. Door het indraaien van de schroef worden de kunststof spanners gestrekt en tegen de binnenwand van de buis gedrukt.
In tegenstelling tot de expanderbevestigingen van metaal wordt het binnenvlak van de buis gespaard. Toch is de houdkracht lager dan bij expanderbevestigingen van metaal. Door een zeskant aan de onderzijde van de expander wordt het onmogelijk om te verdraaien tegenover het wiel en is het zelfstandig losraken onmogelijk gemaakt.
Expanderbevestigingen van kunststof worden voornamelijk gebruikt bij apparaten- en kunststofwielen. Als variant is een kunststofexpander met roestvaste spanschroef (-EXR.../-EXV...) leverbaar.
Naar de productvideo

Bij de keuze van een expanderbevestiging moet u op het volgende letten:

  • binnenafmeting buis (P)
  • buisvorm (buis of kokerbuis)
  • inbouwlengte (Q)
  • kraaghoogte (B)

 

Tekening bevestigingsplaat

 

Tekening boutgat

 

Tekening insteekpen staal

 

Tekening draadstift

 

 Tekening insteekstift

 

Tekening inslagdop

 

Tekening expander metaal

 

Tekening expander kunststof

 

Plaatbevestiging

Bevestigingsplaat voor apparaten- en kunststofwielen

Tekening plaat nr. 20
Tekening plaat nr. 22
Tekening plaat nr. 23
Tekening plaat nr. 25 (zwenkwiel)
Tekening plaat nr. 25 (bokwiel)
Tekening plaat nr. 26
Tekening plaat nr. 27
Tekening plaat nr. 28

Plaatnr. 20

Plaatnr. 22

Plaatnr. 23

Plaatnr. 25 (zwenkwiel)

Plaatnr. 25 (bokwiel)

Plaatnr. 26

Plaatnr. 27

Plaatnr. 28

gebruik in behuizingserie:

LKDB wiel-Ø 50–75 mm

gebruik in behuizingserie:

LPA / BPA wiel-Ø 35–100 mm
LPXA / BPXA wiel-Ø 50–75 mm
LDA wiel-Ø 50 mm

gebruik in behuizingserie:

LDA wiel-Ø 75 mm
LKDG / LKDB wiel-Ø 75–100 mm

gebruik in behuizingserie:

LKPA wiel-Ø 80–150 mm
LKPXA wiel-Ø 80–125 mm
LWK / LWG-P25 wiel-Ø 100–125 mm
LWKX / LWGX-PX25 wiel-Ø 100–125 mm
LKFG / BKFG wiel-Ø 125 mm

gebruik in behuizingserie:

BKPA wiel-Ø 80–150 mm
BKPXA wiel-Ø 80–125 mm

gebruik in behuizingserie:

LKPXA / BKPXA wiel-Ø 125 mm
LWKX / LWGX-PX26 wiel-Ø 125 mm

gebruik in behuizingserie:

LKFGX / BKFGX wiel-Ø 125 mm

gebruik in behuizingserie:

LWK / LWG-P28 wiel-Ø 100–125 mm

Bevestigingsplaten voor transport- en zwaarlastwielen

Tekening plaat nr. 1
Tekening plaat nr. 3
Tekening plaat nr. 7
Tekening plaat nr. 9

Plaatnr. 1

Plaatnr. 3

Plaatnr. 7

Plaatnr. 9

gebruik in behuizingserie:

LE / B wiel-Ø 60–125 mm
LEX / BX wiel-Ø 75–200 mm
L / B wiel-Ø 75–125 mm
LX / BX wiel-Ø 100–125 mm
LI / B wiel-Ø 80–125 mm
LIX / BX wiel-Ø 80–125 mm
LK / BK wiel-Ø 75–125 mm
LKX / BKX wiel-Ø 75–125 mm
LIK / BIK wiel-Ø 100–125 mm
LIKX / BKX wiel-Ø 100–125 mm
LH / BH wiel-Ø 75–125 mm
LHD wiel-Ø 60–80 mm
LHF / BHF wiel-Ø 100–125 mm
LPFE / BPFE wiel-Ø 100–125 mm
HRLH / HRLHD wiel-Ø 75 mm
HRLK wiel-Ø 75–100 mm

gebruik in behuizingserie:

LE / B wiel-Ø 150–200 mm
LEX / BX wiel-Ø 150–200 mm
L / B wiel-Ø 140–250 mm
LX / BX wiel-Ø 150–200 mm
LI / BI wiel-Ø 150–200 mm
LIX / BX wiel-Ø 150–200 mm
LK / BK wiel-Ø 100–200 mm
LKX / BKX wiel-Ø 125–200 mm
LUH / BH wiel-Ø 125–200 mm
LH / BH wiel-Ø 100–250 mm
LHD wiel-Ø 80–125 mm
LO / BO wiel-Ø 125–300 mm
LOD / BOD wiel-Ø 75–125 mm
LS / BS wiel-Ø 250–600 mm
LSD / BSD wiel-Ø 250–500 mm
LHF / BHF wiel-Ø 100-200 mm
LPFE / BPFE wiel-Ø 125-150 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 160-200 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 160-200 mm
LIO / BO wiel-Ø 125-200 mm

gebruik in behuizingserie:

L wiel-Ø 250–280 mm

gebruik in behuizingserie:

B wiel-Ø 250–280

Bevestigingsplaten voor zwaarlastwielen

Tekening plaat nr. 35
Tekening plaat nr. 36
Tekening plaat nr. 38
Tekening plaat nr. 39
Tekening plaat nr. 42
Tekening plaat nr. 45
Tekening plaat nr. 48

Plaatnr. 35

Plaatnr. 36

Plaatnr. 38

Plaatnr. 39

Plaatnr. 42

Plaatnr. 45

Plaatnr. 48

gebruik in behuizingserie:

LS / BS wiel-Ø 150–400 mm
LSD / BSD wiel-Ø 100–200 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 200–250 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 200–250 mm
HRLSD wiel-Ø 125 mm

gebruik in behuizingserie:

LS / BS wiel-Ø 300–520 mm
LSFN / BSFN wiel-Ø 250–300 mm
LSFE / BSFE wiel-Ø 250 mm

gebruik in behuizingserie:

LS / BS wiel-Ø 200–620 mm
LSD / BSD wiel-Ø 125–360 mm

gebruik in behuizingserie:

BSD wiel-Ø 300 mm

gebruik in behuizingserie:

LS / BS 250–600 mm
LSD / BSD 250–500 mm

gebruik in behuizingserie:

LSD / BSD wiel-Ø 300–400 mm

gebruik in behuizingserie:

LSSD / BSSD wiel-Ø 500 mm

Bevestigingsplaat voor hefwielen

Tekening plaat nr. 71
Tekening plaat nr. 72
Tekening plaat nr. 74
Tekening plaat nr. 76
Tekening plaat nr. 78

Plaatnr. 71

Plaatnr. 72

Plaatnr. 74

Plaatnr. 76

Plaatnr. 78

gebruik in behuizingserie:

HRP wiel-Ø 45 mm

gebruik in behuizingserie:

HRP wiel-Ø 50 mm

gebruik in behuizingserie:

HRP wiel-Ø 63 mm

gebruik in behuizingserie:

HRP wiel-Ø 72 mm
HRSP wiel-Ø 72 mm

gebruik in behuizingserie:

HRSP wiel-Ø 90 mm

Bevestigingsplaat met imperiale maten (in inches)

Tekening plaat nr. 12
Tekening plaat nr. 14
Tekening plaat nr. 16

Plaatnr. 12

Plaatnr. 14

Plaatnr. 16

bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)

bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)

bevestigingsplaat met niet-metrische maten (inch)
conform ASME B56.11.1
(zie catalogus Blickle “American Standard Casters”)

Bevestigingsplaat voor Progressus-wielen

Tekening plaat nr. PG1
Tekening plaat nr. PG2
Tekening plaat nr. PG3

Plaatnr. PG1

Plaatnr. PG2

Plaatnr. PG3

gebruik in behuizingserie:

LPX / BPX wiel-Ø 84–105 mm

gebruik in behuizingserie:

LPX / BPX wiel-Ø 120–150 mm

gebruik in behuizingserie:

LPX / BPX wiel-Ø 186 mm