Varianten / extra

Vastzet- en remsystemen

Blickle wiel- en draaikransrem

Met remsystemen kunnen de rol- en zwenkbewegingen van zwenkwielen in de ruststand blokkeren (wiel- en draaikransrem). Er worden “voorlopende”, “nalopende”, “vaste” of “centrale” remsystemen gebruikt. “Voorlopend”’ remsystemen zijn, met betrekking tot de looprichting, ‘nalopend’ aan de achterkant van de rol aangebracht. “Vaste” remsystemen draaien niet met de draaikrans en het pedaal blijft zodoende altijd in dezelfde positie. “Centrale” remsystemen zijn te herkennen aan het feit of twee of meerdere op het transportsysteem bevestigde wielen kunnen worden vastgezet met een pedaal.

De keuze van een geschikt remsysteem gebeurt volgens de aanbevelingen van gebruiksvriendelijkheid, montageverhoudingen en de gebruiksspecifieke maatregelen om te beschermen tegen ongevallen. Bij het gebruik van een wiel met zeer zacht loopvlak/banden (bijv. wielserie VW, VWPP, P, PK, PS) kan de rembelasting verlagen.

Blickle rem
Het onderscheid tussen een wielrem en een rem bestaat erin dat een wielrem bij een bepaalde toepassing in de stilstand wordt bediend en het voertuig vastzet. Een rem kan tijdens de rit worden bediend om de snelheid te verlagen. Doorgaans kan een rem ook als wielrem worden gebruikt.

Blickle wiel- en draaikransrem stop-fix
Blickle wiel- en draaikransrem stop-top
Blickle wiel- en draaikransvastzetter ideal-stop

Blickle wiel- en draaikransrem “stop-fix”
(toevoeging artikelnummer: -FI)

Blickle wiel- en draaikransrem “stop-top”
(toevoeging artikelnummer: -ST)

Blickle wiel- en draaikransrem “ideal-stop”
(toevoeging artikelnummer: -IS)

Voor apparaten- transport- en zwaarlastwielen

Bij dit remsysteem wordt de draaikrans met wrijving (serie LUH: wrijving) tegen verdraaien beveiligd. Het remmen van het wiel gebeurt middels een stabiel en op hoge veiligheid en duurzaam gedimensioneerd remmechanisme. De draaikrans wordt door het inschakelen van een remveer in een kogelschijf met vertanding geschoven. Tegelijkertijd wordt het wiel dankzij de speciale vorm van de veer geblokkeerd. (serie LUH: blokkering van de draaikrans met wrijving).
Meer informatie vindt u hier.

De remkracht is voor de behuizingserie LK en LKX (vanaf wiel-Ø 125 x 50 mm) en voor LUH en LH inen bijstelbaar.

Bij de constructie van dit remsysteem wordt ook op een kleine zwenkradius gelet.

Voor transport- en zwaarlastwielen

Bij dit remsysteem wordt de draaikrans met wrijving tegen verdraaien beveiligd. Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiel en op hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.

De remkracht kan in- of bijgesteld worden.

De zwenkradius van het pedaal ligt doorgaans binnen het zwenkbereik van het wiel.
Meer info: hier

 

Voor transport- en zwaarlastwielen

Bij dit plaatsvaste remsysteem waarvan de pedaal niet meedraait met het zwenkwiel en zodoende steeds op dezelfde plaats bediend kan wordt, wordt de draaikrans tegen verdraaien beveiligd. Bij bepaalde wielseries en afmetingen wordt de vaststelling mechanisch ondersteund. De remwerking van het wiel gebeurt via een zeer stabiel en met hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.

Voor transportsysteemwielen serie L, LH en LK (vanaf wiel-Ø 150 mm) is de remkracht in- en bijstelbaar.

Het pedaal is bij “ideal-stop” als standaard met 2 doorgangsboringen uitgerust. Op die manier kunnen 2 zwenkwielen via een pedaal of stang met elkaar verbonden worden voor de gelijktijdige bediening van twee pedalen.
Meer informatie vindt u hier.

Wielen van de behuizingserie LK en LH met deze wielrem hebben tegenover de wielen zonder “ideal-stop” een bouwhoogte van 17 mm hoger. Voor de hoogtecompensatie voor wielen zonder deze wielremmen is een kunststof adapterplaat (artikelnr.: AP3-17) leverbaar. Zie “Varianten / extra” op de betreffende tabellenpagina‘s.

Blickle centrale rem ‘central-stop’ (serie LE en LK)
Blickle centrale rem ‘central-stop’ (serie L en LH)
Blickle centrale rem ‘radstop’ (met voet bediend)
Blickle centrale rem ‘radstop’ (met hand bediend)

Blickle centrale rem
“central-stop”

(toevoeging artikelnummer: -CS...)

Blickle centrale rem “central-stop”
(toevoeging artikelnummer: -CS...)

Blickle wielrem “Radstop”
(toevoeging artikelnummer: -RA)

Blickle wielrem “Radstop”
(toevoeging artikelnummer: -RAH)

Voor transportwielen serie LE en LK

Bij dit remsysteem wordt de draaikrans tegen verdraaien beveiligd. Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiele, hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.

Dit remsysteem onderscheidt zich in het bijzonder omdat twee of meer rollen die zich in het transportsysteem bevinden tegelijkertijd met een hendel kunnen worden vastgezet. Afhankelijk van de lengte van het pedaal worden hierdoor een comfortabele bedienings- en vrijstellingskrachten verkregen. Nog een speciale vermelding waard is de kleine bedieningshoek en de plaatsbesparende opbouw. De opbouw draait niet mee met het zwenkwiel.
U kunt de productvideo hier bekijken.

Voor transport- en zwaarlastwielen serie L en LH

Bij dit remsysteem wordt de draaikrans tegen verdraaien beveiligd. De draaikrans-wielrem wordt mechanisch ondersteund. Het remmen van het wiel gebeurt met een stabiele, hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme.

Dit remsysteem onderscheidt zich in het bijzonder omdat twee of meer rollen die zich in het transportsysteem bevinden tegelijkertijd met een hendel kunnen worden vastgezet. Afhankelijk van de lengte van de pedaal worden hierdoor comfortabele bedienings- en vrijstellingskrachten verkregen. Nog een speciale vermelding waard is de kleine bedieningshoek en de plaatsbesparende opbouw. De opbouw draait niet mee met het zwenkwiel.

De remkracht kan in- of bijgesteld worden.

Voor zwaarlastwielen (met de voet bediend),
apparaat- en compacte wielen


Bij dit remsysteem wordt het wiel geremd met een eenvoudige, zeer stabiele, met hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme. De wielrem wordt met de voet bediend en levert zeer hoge remkrachten op, zodat ook de zwaarste lasten veilig bevestigd kunnen worden. Bij dubbelwielen werkt de wielrem op beide wielen.

Terwijl bij zwaarlastwielen de wielrem als “voorlopend” remsysteem is uitgevoerd, komt de wielremvariant voor apparaat- en compacte wielen overeen met een “nalopend” remsysteem.

Voor zwaarlastwielen (met de hand bediend)

Bij dit remsysteem gebeurt de rem van het wiel met een eenvoudige, zeer stabiele, met hoge veiligheid en duurzaamheid gedimensioneerd remmechanisme. De wielrem wordt met de hand bediend en levert zeer hoge remkrachten op, zodat ook de zwaarste lasten veilig bevestigd kunnen worden. Bij dubbelwielen werkt de wielrem op beide wielen.

Rem / vastzetvoet / wiellift

Blickle trommelrem
Blickle dodemansrem
Blickle vastzetvoet
Blickle wiellift

Blickle trommelrem
(toevoeging artikelnummer: -TB / -TBL / -TBR)

Blickle dodemansrem
(toevoeging artikelnummer: -TML / -TMR)

Blickle vastzetvoet
(artikelnr.: FF...)

Blickle wiellift
(Artikelnr.: -WH...)

Bij deze rem worden bij bediening twee in de wielkern ingebouwde remschoenen in de als remtrommel uitgevoerde gietijzeren wielkern gedrukt. De trommelrem onderscheidt zich door een hoge remwerking, hoewel voor de bediening van de rem slechts een kleine krachtinspanning nodig is. De rem laat zich bedienen door verschillende stuurmogelijkheden zoals een stang of een kabel.
Dankzij de gesloten behuizing zijn de remschoenen uitgebreid beschermd tegen corrosie en vuil. Daardoor is de werking van de rem onafhankelijk van natheid en vloervervuiling.
Meer informatie vindt u hier.

Zie trommelrem in de rubriek Speciale oplossingen.

De dodemansrem is gebaseerd op het principe van de trommelrem, maar in de niet-geactiveerde toestand wordt het remeffect gegarandeerd door een geïntegreerde veer. Bij bediening via stangen of kabels wordt de rem losgemaakt.
Meer informatie vindt u hier.

Dodemansremmen zijn in een linker (toevoeging artikelnummer: -TML) of rechter uitvoering (toevoeging artikelnummer: -TMR) leverbaar. Dodemansremmen zijn tevens verkrijgbaar voor zwenkwielen. Bij dodemansremmen zonder draaikransvastzetter met toevoeging artikelnummer -TM13 en bij dodemansremmen met draaikransvastzetter met toevoeging artikelnummer -TTM13.

Zie dodemansrem in de rubriek Speciale oplossingen.

Met vastzetvoeten worden transportmiddelen in een staande positie vergrendeld. Ze worden rechtstreeks op het transportsysteem bevestigd. Door simpelweg op de vergrendelingshendel te drukken, wordt het transportsysteem enigszins verlicht zonder deze omhoog te brengen.

Bij bediening veert de vastzetvoet circa 10 mm mee. De maximale drukkracht in combinatie met de juiste stuur- en bokwielen is ca. 60 kg. Galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij.

Zie Vastzetvoet in de rubriek Speciale oplossingen.
Meer informatie: hier.



artikelnr.

 

bouwhoogte niet
geactiveerd
(H0) [mm]

 

bouwhoogte
geactiveerd
(H1) [mm]

FF 100-1


108

 

138

FF 125-1

 

133

 

163

FF 125

 

142

 

180

FF 150

 

170

 

208

FF 160

 

175

 

213

FF 200

 

217

 

255

Blickle wielliften worden gebruikt om transportsystemen in de actuele positie op te tillen. De wiellift wordt rechtstreeks aan het transportsysteem bevestigd. Via de bediening van de pedaal wordt het transportsysteem opgetild.

Wielliften zijn te combineren met verschillende wielseries. Het optimale gebruik van de wiellift vindt plaats als de totale hoogte van de bediende wiellift (H1) 5 mm groter is dan de totale hoogte van de gebruikte zwenk- en bokwielen. De hefkracht bedraagt, afhankelijk van het lichaamsgewicht van de bedienende persoon, 150 kg tot 250 kg. De verticale belasting op de wiellift bij het opheffen mag niet meer dan 500 kg bedragen.

Zie Wiellift in de rubriek Speciale oplossingen.



artikelnr.  

bouwhoogte niet
geactiveerd
(H0) [mm]

 

bouwhoogte
geactiveerd
(H1) [mm]

WH 160

 

166

 

209

WH 200

 

207

 

250

WH 250

 

257


300


 
 
 
Tekening Blickle vastzetvoet
Tekening Blickle wiellift

Richtingvastzetter

Blickle richtingvastzetter voor plaatstalen zwenkwielen
Blickle richtingvastzetter voor gelaste stalen zwenkwielen
Blickle richtingvastzetter voor zwaarlast zwenkwielen
Blickle richtingsvaststeller en rem voor kunststof zwenkwielen

Blickle richtingvastzetter voor plaatstalen zwenkwielen
(artikelnr.: RI...)

Blickle richtingvastzetter voor gelaste stalen zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RI4)

Blickle Blickle richtingvastzetter voor zwaarlast zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RI4H)

Blickle richtingsvaststeller en rem voor kunststof zwenkwielen
(toevoeging artikelnummer: -RIFI)

Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een geactiveerde richtingvastzetter neemt het zwenkwiel de functie van een bokwiel over.

Deze richtingvastzetter wordt als afzonderlijk onderdeel geleverd en moet samen met het zwenkwiel gemonteerd worden. Een montage achteraf is ook mogelijk, omdat op de respectievelijke zwenkwielbehuizingen geen constructieve aanpassingen nodig zijn.

Dit accessoire is leverbaar voor verschillende zwenkwiel-series.

Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een geactiveerde richtingvastzetter neemt het zwenkwiel de functie van een bokwiel over.

Bij deze richtingvastzetter gaat het om een in de bevestigingsplaat ingebouwde en gelaste eenheid. De richtingvastzetter biedt de mogelijkheid om naast de standaardpositie 90° (toevoeging artikelnummer: -RI4, vier fixeerposities) ook klantenspecifieke fixeringen te realiseren. Deze uitvoering is robuust en aangepast voor de toepassing met zwaarlastwielen.

Dit accessoire is leverbaar voor verschillende zwaarlast-zwenkwiel-series.

Richtingvastzetters fixeren de zwenkbeweging van een zwenkwiel in de voorgegeven richting. Bij een geactiveerde richtingvastzetter neemt het zwenkwiel de functie van een bokwiel over.

Bij deze richtingvastzetter gaat het om een in de bevestigingsplaat ingebouwde eenheid. Deze richtingvastzetter biedt vier fixeerposities (90°), die door het insteken van een arrêteerbout gefixeerd worden. Deze uitvoering is uiterst robuust en aangepast voor de toepassing met zwaarlastwielen.

Dit accessoire is leverbaar voor verschillende zwaarlast-zwenkwiel-serien.

Voor zwenkwielen uit de serie Blickle MOVE met wieldiameter 125 mm is een combinatie van een richtingvastzetter en een rem beschikbaar. De bediening gebeurt via een pedaal. Met het linker pedaal wordt de totale remwerking en met het rechter pedaal de richtingsbepaling geactiveerd.

Bij dit remsysteem wordt de draaikrans vervolgens tegen verdraaien beveiligd. Deze wordt vergrendeld tegen het inschakelen van een remveer in een vertande kogelschijf. In de tweede stap volgt vervolgens de remwerking van het wiel.

detailafbeelding richtingvastzetter

gedetailleerde weergave richtingvastzetter

Overige accessoires

Automatische richting terugsteller
Naafbescherming
Voetbescherming
Stootrol
Naafkap voor eindwiel
STARLOCK®-kap van roestvaststaal
Roestvaststalen asbus met teflonlaag

Automatische richtingterugsteller
(toevoeging artikelnummer: -RIR2)

Naafbescherming
(toevoeging artikelnummer: -FA of ‘KA’ of ‘KF’ in het artikelnr.)

Voetbescherming
(toevoeging artikelnummer: -FS, -FP of -FG)

Stootrol
(artikelnr.: AW..., AG... of ARG...)

Naafkap voor eindwiel

STARLOCK®-kap van roestvast staal
(artikelnr.: ST-KA...)

Roestvaststalen asbus met PTFE coating (-XAT)
(artikelnr.: XAT...)

De richtingterugsteller richt zich in onbelaste toestand op de positie van een zwenkwiel in de voorgegeven richtingen. Deze mechaniek reduceert storingen in de hantering van transportwagens, die in geautomatiseerde installaties en beladings- en ontlaadstations gebruikt worden.

De RIR2-mechaniek is voorzien voor een zeer hoge levensduur.
Naar de productvideo

Als speciale uitvoeringen zijn klantenspecifieke aanpassingen betreffende terugstelkrachten en fixeringen mogelijk.

De naafbescherming is van geperst plaatstaal en galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij (toevoeging artikelnr.: -FA) of van kunststof gespoten (“KA” of “KF” in het artikelnr.). Deze voorkomen het omwentelen van de wielas en het daaruit mogelijk blokkeren van de wielen.

In de variant “KA” grijpt de naafbescherming rond de wielnaaf.

In de variant “KF” dekt de naafbescherming naast de naaf ook het middendeel van het wiel af.

Dit accessoire is leverbaar voor vele zwenk- en bokwielen series.

De voetbescherming is geperst van plaatstaal en galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij (toevoeging artikelnummer: -FS). Bij gelaste wielen (serie LO/LS) bestaat de voetbescherming uit een robuuste lasconstructie. Bij roestvaststalen wielen bestaat de voetbescherming van slagvast kunststof (polyethyleen) gespoten (toevoeging artikelnummer: -FP). De voetbescherming wordt vastgeschroefd aan de behuizing of vastgelast en beschermt tegen voetletsels. De afstand tot de vloer bedraagt standaard 15-25 mm.

In de speciale uitvoering zijn afwijkende vloerafstandsmaten of ook geveerde voetbeschermingsuitvoering, galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij (toevoeging artikelnummer: -FG) leverbaar.

Dit accessoire is leverbaar voor vele zwenk- en bokwielen series.

Stootrollen reduceren bij stoten het gevaar van beschadigingen aan muren en het voertuig. Stootrollen voor buizen en kokers zijn van polyethyleen of massief rubber en zijn leverbaar in de kleuren grijswit, zilvergrijs of grijs. Ze worden in de buitenste voertuiggebieden aan het gat bevestigd of ingestoken.

Voor kunststof wielen Blickle WAVE zijn bovendien meelopende stootrollen leverbaar (toevoeging artikelnummer: -AMW(X), -AMG(X)). Ze verhinderen ook het slepen tegen muren. De bevestiging gebeurt via een schroef, waarmee de stootrollen rechtstreeks aan de wielen worden gemonteerd.

Naafkappen zijn geperst van plaatstaal en galvanisch verzinkt, blauw gepassiveerd, Cr6-vrij. Ze beschermen het buitenste kogellager bij eindwielen tegen vuil, stof etc. en dekken as einden of wielbevestiging af. Het kogellager is bij eindwielen op de uiterste naafzijde iets naar achteren gelegen, zodat de montage van de naafkap op de lagerzitting van de wielnaaf zonder problemen mogelijk is. Daardoor verkleint de inspanlengte.

Dit accessoire is leverbaar voor verschillende wielseries.

Met STARLOCK®-kappen kunnen lichte wielen eenvoudig op een as worden bevestigd. Daarbij wordt het wiel als eindwiel op een as gestoken en die STARLOCK®-kap op het uiterste aseinde gedrukt. STARLOCK®-kappen zijn leverbaar voor de volgende asdiameters: 12, 15, 20 en 25 mm.

De roestvaststalen asbus met PTFE coating bestaat uit een roestvaste asbus met PTFE laag. In bedrijf (onder rotatie en belasting) zet de PTFE asbus uit en verbindt zich aan de binnenzijde van de glijlagerboring van het wiel. Daarbij ontstaat de gewenste glijkoppeling (PTFE / roestvast staal) met uitstekende glij-eigenschappen. Dit maakt ook een vermindering van de geluidsproductie mogelijk.

Dit accessoire is leverbaar voor verschillende hittebestendige wielseries. Diverse hittebestendige wielen uit de series PHN en VKHT worden reeds standaard aangeboden met een roestvaststalen asbus met PTFE coating.

geveerde voetbescherming
Geveerde voetbescherming