70 jaar Home of Mobility

Blickle viert haar 70-jarig jubileum 

Onder het motto „70 jaar Home of Mobility“ viert Blickle dit jaar haar 70-jarig bestaan. 70 jaar Home of Mobility staat voor mobiliteit op wereldwijde schaal. Blickle opereert hiervoor vanuit het hoofdkantoor in Rosenfeld en haar geschiedenis gaat terug tot in 1953. Destijds splitste Wilhelm Sülzle zijn kleine ijzerwarenfabriek op in drie onafhankelijke ondernemingen onder zijn zonen en zijn schoonzoon Heinrich Blickle, de vader van de huidige CEO Reinhold Blickle. De nieuw opgerichte firma Blickle nam de productie van ijzeren kruiwagens over. Dat veranderde echter snel en in de loop der decennia ontwikkelde de onderneming zich tot wereldmarktleider op het gebied van wielen. Vijf pijlers ondersteunen dit succes: een toegewijd team, een wereldwijd verkoopnetwerk, een breed productassortiment, een vertrouwensrelatie met klanten en een hoog niveau van productie-expertise.

Meer dan 900 werknemers in Rosenfeld

Dagelijks komen en gaan meer dan 900 medewerkers naar de hoofdvestiging. Voor velen van hen is Blickle een stukje thuis geworden. Hun doel is om samen elke dag opnieuw het wiel uit te vinden en steeds weer nieuwe, innovatieve mobiliteitsoplossingen te creëren. Ondanks de toenemende internationalisering heeft Blickle de meeste van zijn medewerkers in de vestiging Rosenfeld in dienst en hecht Blickle ook veel waarde aan de "Made in Germany"-kwaliteit. Maar wat betekent "Made in Germany" eigenlijk? Strikt genomen is dit begrip slechts een herkomstaanduiding. Voor ons betekent "Made in Germany" echter meer. Het is een belofte van Blickle aan haar klanten. Om iedere klant de juiste oplossing te bieden - en dit op het hoogste kwaliteitsniveau - combineert de wielenfabrikant 70 jaar R&D-expertise met 70 jaar klantgerichtheid. Het doel is nooit stil te staan, maar de wereld van mobiliteit in beweging te houden.

20 internationale verkoopkantoren

Met in totaal 20 internationale verkoopkantoren en export naar meer dan 120 landen heeft Blickle zich ontwikkeld tot een wereldspeler en wereldmarktleider op het gebied van wielen. Meer dan 300 medewerkers in eigen verkoopkantoren in Europa, Noord-Amerika en de regio Azië-Pacific en handelspartners wereldwijd vormen een uniek verkoopnetwerk voor de in Rosenfeld geproduceerde wielen. Dankzij het ultramoderne logistieke centrum in het hoofdkantoor zijn 8.000 types wielen onmiddellijk uit voorraad leverbaar en nog eens 12.000 binnen een paar werkdagen.

30.000 wielen in het standaard assortiment 

De verschillende toepassingen voor wielen zijn net zo divers als de 30.000 producten uit het standaard assortiment. De wielen van Blickle voldoen aan de meest uiteenlopende eisen in de intralogistiek, transporttechniek, machine- en installatiebouw, mobiele apparaten en toestellen of in de medische en hygiëne-sector. Blickle biedt producten aan uit verschillende materialen met draagvermogens tot 100 ton. Als er geen geschikt wiel in het standaardprogramma voorhanden is, gaan de ingenieurs graag elke nieuwe uitdaging aan. Speciale oplossingen op maat staan bij Blickle elke dag op de agenda.

70.000 klanten wereldwijd

Blickle is een betrouwbare partner voor meer dan 70.000 klanten uit industrie en handel wereldwijd. De wielenspecialist biedt haar klanten een uitgebreid serviceaanbod, zowel via persoonlijke contactpersonen als via de live chat op de website. Hier zijn ook CAD-bestanden in vijf formaten beschikbaar. Dit geeft klanten de mogelijkheid om de producten vooraf in hun ontwerp te integreren. Ook de nieuw ontwikkelde online-webshop maakt het de klanten nog gemakkelijker om wielen aan te kopen. Uiteraard gelden ook hier de individuele voorwaarden van de klant. Dankzij de implementatie van een nieuw managementsysteem voor productinformatie krijgen klanten bovendien toegang tot alle elektronische productgegevens. Hierdoor kunnen e-catalogi inclusief alle gegevens, afbeeldingen en prijzen beschikbaar kunnen worden gesteld op e-procurement platformen.

Sterke productie-ervaring

Voor Blickle is het essentieel om niet te blijven stilstaan bij successen uit het verleden. De focus ligt op de verdere ontwikkeling van bestaande materialen, het gebruik van de modernste machines en de voortdurende optimalisering van de productieprocessen - en dat alles centraal op één locatie. Dankzij een zeer hoge verticale integratie worden expertise en ervaring doelbewust in onze hoofdvestiging verenigd en is er een korte afstand tussen de verschillende fases van de supply chain. Zo kunnen wij snel en flexibel reageren op vragen van klanten en bieden wij internationale klanten een hoge productkwaliteit met korte levertijden. De afdelingen verkoop, R&D en productie werken nauw samen. Zij hebben toegang tot de modernste ontwerpprogramma's en productie- en testprocessen. Eén van de highlights van het hoofdkantoor in Rosenfeld is het nieuwe customer competence centre. De state-of-the-art testfaciliteiten en één van de modernste testparcours ter wereld bieden nu nog meer mogelijkheden om Blickle producten zeer uitgebreid te testen.

De geschiedenis wordt verder geschreven

Door de generatiewisseling wordt de koers van de onderneming verder bepaald. Dr. Sarah Blickle-Fenner en David Blickle werden in 2021 na enkele jaren in dienst van de onderneming tot directeur van de Blickle-groep benoemd. Terwijl Dr. Sarah Blickle-Fenner samen met haar vader Reinhold Blickle de internationale verkoop- en marketingorganisatie leidt, is David Blickle als ingenieur machinebouw verantwoordelijk voor de afdelingen productie, aankoop en techniek. Zo blijft Blickle ook in de toekomst een familiebedrijf. Zowel met de generatiewisseling als met de twee nieuwe gebouwen, die in 2023 officieel in gebruik worden genomen, zijn wij duidelijk gebonden aan de locatie in Rosenfeld. De bouw van een nieuwe ultramoderne polyurethaanproductiefaciliteit met 24.000 vierkante meter verhoogt de productiecapaciteit in dit productsegment met meer dan 100 procent, waardoor de fabriek in Rosenfeld de grootste productiefaciliteit voor wielen ter wereld wordt. Het nieuwe administratie gebouw is een hoogstaand staaltje van moderne architectuur en biedt plaats aan extra werkplekken, een klantenexpertisecentrum en het nieuwe bedrijfsrestaurant. Blickle ziet de toekomst positief tegemoet en bedankt haar klanten, medewerkers en leveranciers voor 70 jaar loyaliteit.