Veiligheid in beeld

Blickle wielen verhogen de arbeidsveiligheid in een industriële omgeving

Volgens de Duitse wettelijke ongevallenverzekering (DGUV) zijn in 2016, 30% van de in totaal 781.050 verplicht te melden arbeidsongevallen in bedrijven veroorzaakt door een beweging. Op de vierde plaats van de oorzaken van ongevallen staat met circa tien procent, het transport met de hand. Dit omvat niet alleen het dragen van een last door een persoon, maar ook het transporteren van een voorwerp in verticale en horizontale richting. Als een wagen in beweging is, kan die zich snel ontwikkelen tot een gevaarlijk projectiel, afhankelijk van de snelheid. Blickle deelt de potentiële risico's in de intralogistiek in drie gebieden in, afhankelijk van de bewegingstoestand van het transportsysteem: bewegen, remmen en stilstand. In al die situaties draagt Blickle als wielenspecialist ertoe bij, de arbeidsveiligheid te verhogen.

Arbeitssicherheit_LKEBij het bedienen van een wagen zijn er tijdens de rit talrijke bronnen van gevaar. Een wiel uitgerust met voetbescherming biedt bescherming tegen verwonding door de wielen zelf of door rondslingerende voorwerpen. Blickle-klanten kunnen deze accessoires voor vele zwenk- en bokwielen selecteren. "Onze transportsystemen zijn standaard aan alle wielen uitgerust met een voetbescherming", zo zegt Peter Beele, productmanager bij de al jarenlang Blickle-klant LKE, een van de toonaangevende producenten van transportapparaten en –systemen, die in Marl gesitueerd is. "Het onderwerp ‘arbeidsveiligheid’ neemt in de intralogistiek een belangrijke plaats in. Daarom verwachten onze klanten dat wij de bescherming van hun medewerkers zeer ernstig nemen."

Arbeitssicherheit_TotmannbremseOm arbeidsongevallen te vermijden is het bovendien belangrijk dat de bediener van een wagen tijdens de hele rit de controle behoudt. Dankzij de trommelgeremde wielen van Blickle kan, in tegenstelling tot gebruikelijke remsystemen, ook tijdens de rit de snelheid van de wagen worden gereduceerd. Bovendien biedt Blickle een breed assortiment van zwenk- en bokwielen met dodemansrem om de bescherming van personen verder te verhogen. De dodemansrem heeft een remkracht van meer dan 600 Newton. In de begintoestand zijn de remmen aangehaald en komen alleen los als ze actief worden bediend. Op het gebied van elektrische aandrijfsystemen worden bij de Blickle-serie ErgoMove elektromechanische dodemansremmen toegepast. Dankzij de automatische rem-ontgrendeling door een handherkenningssensor op de bedieningshendels, is een beweging van de transportwagen alleen mogelijk als de operator beide handen actief op de wagen heeft. Wordt een hendel logelaten, dan remt de wagen onmiddellijk. De noodstop- en de antibeknellingsfunctie voorkomen bovendien druk- en pletletsel en voldoen daarmee aan de hoogste veiligheidsnormen.

De aandacht ligt niet alleen op het verplaatsen en remmen van lasten, maar ook op de fase van stilstand. Hier vinden de uitgebreide Blickle-remsystemen hun toepassing. Deze worden rechtstreeks in de wielen geïntegreerd als wiel- en draaikransremmen of kunnen ook flexibel op de wagen worden gemonteerd als autonome eenheden, zoals bijvoorbeeld de vastzetvoeten. Die lijken op een klassieke autokrik en verschillen in die zin dat ze de transportapparaten ontlasten zonder deze op te tillen. Bij het bedienen van de vastzetvoeten wordt een contactdruk van ongeveer 600 Newton gegenereerd tussen de wagen en de grond. Op die manier zorgen ze voor een veilige stilstand, ook met zware lasten.
Daarbij blijft de vergrendelingskracht altijd constant, ongeacht het gewicht van de belasting. Met zijn brede assortiment hefwielen voldoet Blickle ook aan de groeiende mobiliteitseisen van zijn klanten. Hefwielen maken flexibel optillen, verplaatsen, positioneren en nivelleren van mobiele apparatuur, transportapparatuur en machines mogelijk. Zowel vastzetvoeten als hefwielen zijn goed geschikt voor toepassingen op gladde oppervlakken, wat de veiligheid en stabiliteit garandeert.

Arbeitssicherheit_PrüflaborReeds in het ontwikkelingsproces is de veiligheid van de Blickle wielen zeer belangrijk. Met behulp van de eindige-elementen-methode simuleren de ontwerpers het algehele gedrag van het eindproduct in zijn toepassing, daarbij rekening houdend met verschillende invloeden. Op die manier optimaliseren ze het product al in een vroeg stadium voor het toepassingsgebied dat wordt bepaald. De berekende belastingcapaciteiten worden vervolgens getest met speciale procedures in het eigen testlaboratorium van het bedrijf. "Voor ons is het belangrijk dat de producten niet alleen voldoen aan de DIN-normen, maar ook veilig en duurzaam zijn", zo meldt Timo Sieber, productmanager bij Blickle. "Hiervoor hebben we onze eigen testprocedures ontwikkeld, waarin we onze wielen blootstellen aan extreme omstandigheden. Zo verhogen we factoren zoals de testbelasting, snelheid of het aantal drempeloverschrijdingen bovenop de norm. Als gevolg hiervan kunnen onze klanten erop vertrouwen dat het gebruik van de wielen veilig is, zelfs bij zware belasting." De essentiële DIN-normen voor het testen van wielen zijn DIN EN 12527 tot 12533.

Speciaal voor de bescherming tegen elektrostatische ontladingen heeft Blickle een elektrisch geleidende variant in zijn programma voor bijna alle wielen. Die beschermt de bediener van een transportapparaat tegen pijnlijke elektrostatische ontladingen en beschermt gevoelige elektronische transportgoederen tegen beschadiging. Blickle helpt daardoor ook fabrikanten van elektrische en mechanische apparatuur te voldoen aan de Europese richtlijn ATEX (ATmosphère EXplosible).